فهرست
خانه / اوتت ویو / این هفته همه چیز حول بانک های مرکزی می چرخد!
اوتت ویو 16سپتامبر

این هفته همه چیز حول بانک های مرکزی می چرخد!

پس از کاهش 25 واحدی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در هفته گذشته، اکنون همه نگاه ها به فدرال رزرو معطوف است تا ببینند آیا در نهایت نرخ بهره را 25 واحد پایه کاهش خواهد داد یا رویکردی تهاجمی تر با کاهش 50 واحدی نرخ بهره در پیش خواهد گرفت. با این حال، ما نباید جلسات سایر بانک های مرکزی در ژاپن،چین، بریتانیا و ترکیه را نادیده بگیریم، زیرا تصمیمات آنها نیز پیامدهای مهمی برای اقتصاد داخلی و جهانی خواهد داشت.

در آسیا، بسیاری از بازارها در تعطیل هستند. بازار چین همانند بازار کره در بیشتر هفته تعطیل خواهد بود. در اروپا، داده‌های تورم از بریتانیا و منطقه یورو باید به دقت بررسی شوند.

بیایید با تمرکز ویژه بر جلسات بانک های مرکزی و واکنش های بازار به بررسی هفته پیش رو بپردازیم!

فدرال رزرو، وال استریت و دلار آمریکا

در حالی که داده های اخیر نشان می دهد که بازار کار ایالات متحده در حال سرد شدن است و تورم در حال کاهش، بیکاری در ماه اوت از 4.3 درصد در جولای به 4.2 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، شاخص اصلی قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه آگوست 0.3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت که نه تنها کمی بالاتر از پیش بینی های اجماع بود بلکه سریع ترین افزایش قیمت در چهار ماه گذشته نیز بود. در نتیجه، این انعطاف‌پذیری اقتصادی ممکن است اعضای FOMC را وادار کند تا در سپتامبر احتیاط بیشتری به خرج دهند. در حالی که کاهش 50 واحدی نرخ بهره همچنان یک احتمال باقی مانده است، اکنون انتظار داریم که کمیته چرخه تسهیل را با کاهش 25 واحدی آغاز کند.

داده های اقتصادی نشان دهنده رشد بهتر در بخش خدمات است، جایی که تورم نیز داغ تر است. تورم هسته در بخش خدمات بیشترین جهش خود را از آوریل تاکنون داشته است و ماهانه 0.4 درصد افزایش یافته است. در مقابل، بخش کالا همچنان با کاهش قیمت همراه است و قیمت کالاهای اصلی به صورت ماهانه در 14 ماه از 15 ماه گذشته کاهش یافته است.

با پایان تعطیلات تابستانی، قیمت بلیط هواپیما و هتل در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود که تورم مسکن نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بنابراین، با وجود افزایش د ماه اوت، شواهد کافی از فشارهای کاهشی تورم وجود دارد که باید به فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ بهره در نشست سپتامبر خود اطمینان دهد.

در جبهه بازار کار، جذب 142 هزار اشتغال در ماه اوت تأیید کرد که بازار کار در حال سرد شدن است. با 230 هزار ادعای اولیه بیکاری، اخراج ها با سرعت زیادی در حال افزایش نیستند و این نشان می دهد که بازار کار به جای تضعیف سریع، در حال سرد شذن است.

با توجه به داده‌های کلی اقتصادی، احساسات بازار و نزدیک‌تر شدن انتخابات، منطقی‌تر به نظر می‌رسد که انتظار کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره را داشته باشیم، که بازار قبلاً بر آن اساس قیمت‌گذاری شده  است. در نتبجه، چارت های دات پلات و کنفرانس خبری آقای پاول بسیار مهم خواهد بود و در مرکز توجه ها قرار خواهد گرفت.

فدرال رزرو معمولا پیش بینی های خود را در پایان هر سه ماهه – مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر به روز می کند. پیش‌بینی‌های مارس و ژوئن دو سال آینده را در نظر می گیرند، در حالی که پیش‌بینی‌های سپتامبر و دسامبر شامل تخمین‌هایی برای سال سوم نی می باشند، که این پیش‌بینی واکنش‌های بازار را دشوارتر می‌کند.

دلار آمریکا هفته را تقریباً در همان سطحی که روز دوشنبه آغاز کرده بود، در حدود 101.10 به پایان رساند، اگرچه در طول هفته به بالای 101.80 رسید. در روز پنجشنبه، احتمال کاهش نرخ 50 واحدی به 45 درصد و سپس 50 درصد در روز جمعه افزایش یافت که از کمتر از 15 درصد در اوایل هفته افزایش یافت. در نتیجه، دلار آمریکا ضعیف شد و ارزش سهام افزایش یافت. ما انتظار کاهش 25 واحدی نرخ بهره را داریم، بنابراین واکنش بازار به پیش بینی ها و کنفرانس مطبوعاتی کلیدی خواهد بود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که موضع کمتر تسهلیی ارایه شود و برای دلار آمریکا مثبت و یازارهای سهام منفی باشد. با این حال، هر نتیجه ای که بر خلاف پیش بینی های ما باشد، احتمالاً اثر معکوس خواهد داشت.

هفته پرمشغله در بریتانیا، با BoE در مرکز توجه!

این یک هفته مهم برای اقتصاد بریتانیا خواهد بود. رویدادهای کلیدی شامل داده های تورم در روز چهارشنبه، جلسه بانک مرکزی انگلیس (BoE) در روز پنجشنبه و ارقام خرده فروشی در روز جمعه است.

در جبهه تورم، بریتانیا در حال پیشرفت قابل توجهی است. تورم مصرف کننده به پایین ترین سطح خود از آوریل 2021 کاهش یافت و در ژوئن به 2 درصد رسید، که البته  در ژوئیه به 2.2 درصد افزایش یافت، که هنوز هم کمتر از 2.5 درصد تخمین بازار ها بود. با این حال، نگرانی همچنان در باره  تورم 5 درصدی در بخش خدمات است. انتظار می رود برای هفته پیش رو، داده های تورم ماه اوت در 2.2 درصد ثابت بماند.

با نگاهی به سایر داده های اقتصادی، تصویری متفاوت را مشاهده می کنیم. در بازار کار، متوسط ​​درآمد در ماه جولای به شدت به 4.0 درصد کاهش یافت که کاهش از 4.6 درصد در ژوئن را نشان می دهد، در حالی که نرخ بیکاری به 4.1 درصد کاهش یافته که مطابق با برآوردها بود. تولید ناخالص داخلی در ماه ژوئیه ثابت بود، اما رشد سه ماهه دوم افزایش ملایمی را نشان داد که تأیید می کند که بهبود اقتصادی بریتانیا هنوز در مسیر خوبی است. با این حال، پس از چندین ماه رشد، ارقام PMI در ماه جولای اندکی کاهش یافتند.

با توجه به این اعداد، منطقی به نظر می رسد که سیاستگذاران رویکرد محتاطانه تری اتخاذ کنند. آنها ممکن است ترجیح دهند قبل از ادامه کاهش نرخ یا تعدیل سیاست های پولی، منتظر بمانند و تأثیر کاهش 25 واحدی نرخ بهره در ماه اوت را ارزیابی کنند.

این تخمین ها و تصمیمات بانک مرکزی می تواند به نفع پوند انگلیس (کیبل) باشد، اگرچه ممکن است در بازار سهام بریتانیا چندان مورد استقبال قرار نگیرد. قابل ذکر است که با کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و ثبات نرخ بهره در بریتانیا، پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا افزایش می یابد. از منظر فنی، نمودار H4 نشان می‌دهد که پس از رسیدن به 1.326، GBP/USD اصلاح شد اما بالاتر از سطح فیبوناچی 38.2 درصد باقی ماند. در حال حاضر، سطح فیبوناچی 50% در حدود 1.30 نقطه محوری کلیدی است. حفظ این سطح می تواند این جفت ارزی را به سمت سطوح بالاتر سوق دهد.

طلا: آیا کسی می تواند این رالی را متوقف کند؟

به دلایل متعددی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به آن اشاره شده است، طلا همچنان به سمت سطوح بالاتر ادامه می‌دهد. عوامل متعددی وجود دارند که تقاضا را در بازار طلا افزایش می دهند. واضح ترین آن این است که بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال کاهش نرخ بهره هستند و برخی حتی طلا می خرند. در اواخر این هفته، ما پیش‌بینی می‌کنیم که کاهش نرخ‌های بیشتر، به‌ویژه از سوی فدرال رزرو آمریکا، افزایش قابل توجهی برای طلا ایجاد کند.

فراتر از داده های اقتصادی، تنش های ژئوپلیتیک جهانی همچنان بالاست و به جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن می افزاید. اخیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه ای در مورد ارسال تسلیحات غربی به کیف برگزار کرد که واکنش تند روسیه را در پی داشت. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه هشدار داد که کشورهای ناتو ممکن است «جنگ مستقیم با روسیه» را آغاز کنند. در همین حال، تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد، که بیشتر به عدم اطمینان شرایط جهانی کمک می‌کند.

از منظر بازار، دلایل بیشتری برای خرید طلا نسبت به فروش وجود دارد. از نظر فنی، چشم‌انداز صعودی باقی می‌ماند، اگرچه امکان اصلاح وجود دارد. پشتیبانی کلیدی فعلی حدود 2,530 است و سطح کلیدی محوری در باند پایینی محدوده قبلی، نزدیک به 2,490 است.

بازار نفت و چین

نفت با اندکی افزایش بسته شد، حدود 1 دلار بالاتر از قیمت افتتاحیه 68.29 دلار  روز دوشنبه. چین با خطر رکود اقتصادی مواجه است که بر قیمت نفت، بازده اوراق قرضه جهانی و دلار تاثیر گذاشته است. به دنبال کاهش انتظارات تقاضا از سوی چین، اوپک نیز چشم انداز خود را برای تقاضای جهانی نفت کاهش داده است.

هفته گذشته با رشد تورم کمتر از حد انتظار در چین آغاز شد که نشان دهنده تداوم تقاضای ضعیف داخلی بود و با کاهش تولیدات صنعتی به پایان رسید. بر اساس اطلاعات منتشر شده در روز شنبه، 14 سپتامبر، تولیدات صنعتی چین در ماه اوت تنها 4.5 درصد افزایش یافته است، که نسبت به رشد 5.1 درصدی در جولای کاهش یافته است. به‌علاوه، بازار کار نشانه‌هایی از ضعف را نشان داد، با افزایش بیکاری به 5.3 درصد، از 5.2 درصد در جولای، که پتانسیل آینده مصرف‌کننده برای هزینه‌های را با تردید مواجه کرد.

اواخر این هفته، بانک خلق چین تصمیم گیری درباره نرخ بهره و نشست سیاست گذاری پولی خود را برگزار خواهد کرد. ما هیچ تغییری در نرخ ها یا سیاست های پولی پیش بینی نمی کنیم. با این حال، با اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتر بانک‌های مرکزی دیگر و تنش‌های ژئوپلیتیکی ادامه دار، فضای محدودی برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد، اگرچه کاهش قابل توجه قیمت‌ها نیز بعید به نظر می‌رسد.

از دیدگاه فنی، به نظر می رسد روند نزولی به پایان رسیده است. همانطور که سیگنال OBV نشان می دهد، با افزایش قیمت نفت، خریداران بیشتری وارد بازار می شوند. RSI در 55 نیز از چشم انداز صعودی در نمودار H4 پشتیبانی می کند.

بیت کوین

در نمودار H4، بیت کوین یک روند نزولی قابل توجه و به دنبال آن یک دوره تثبیت و یک روند صعودی اخیر را نشان می دهد. جدیدترین حرکات قیمت نشان می‌دهد که دارایی در یک مسیر صعودی معامله می‌شود و سطوح مقاومت قبلی را شکسته است، که ممکن است نشان‌دهنده تمایلات صعودی در بازار باشد.

سطوح اصلاح فیبوناچی از حداکثر 65,400 به حداقل 52,736 رسم شده است. سطح 61.8 درصد فیبوناچی، در حدود 60,340، قرار گرفته است، که اغلب به عنوان یک سطح مقاومت قوی عمل می کند. قیمت در حال حاضر در حال آزمایش سطح اصلاحی 50% نزدیک به 58,888 است که اکنون ممکن است به عنوان پشتیبانی عمل کند.

حجم در اندیکاتور On-Balance (OBV) افزایش ثابتی را نشان می دهد، که نشان می دهد افزایش اخیر قیمت با حجم قوی حمایت می شود. این یک سیگنال صعودی است، زیرا نشان‌دهنده فشار خرید قوی است که ممکن است به افزایش قیمت‌ها منجر شود.

شاخص قدرت نسبی (RSI) حدود 69 است، در نزدیکی منطقه ای که بیش از حد خرید شده است (بالای 70). این نشان می دهد که بیت کوین ممکن است به زودی با عقب نشینی یا ادغام مواجه شود، زیرا معامله گران ممکن است به دلیل ارزش بالای کنونی، شروع به سیو سود کنند.

در صورت تداوم حرکت صعودی، می توان مقاومت عمده بعدی را نزدیک به سطح اصلاحی 100% در حدود 65,400 انتظار داشت. پشتیبانی فوری احتمالاً در حدود 50٪ سطح فیبوناچی در حدود 58,888 است. حمایت بیشتر را می توان در سطح 38.2% نزدیک به 57,436 یافت که با تثبیت قیمت های قبلی همخوانی دارد.

به طور کلی، BTC/USD در حال حاضر در فاز صعودی قرار دارد و سطوح مقاومت قابل توجهی را با حجم قوی، همانطور که توسط OBV نشان می‌دهد، می‌شکند. با این حال، توصیه می شود احتیاط کنید، زیرا RSI در حال نزدیک شدن به سطوح خرید بیش از حد است که می تواند منجر به عقب نشینی بالقوه یا تثبیت در کوتاه مدت شود.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *