فهرست
خانه / اوتت ویو / اوتت ویو، تحلیل هفتگی بازارهای مالی
اوتت ویو 3-7 ژوئن

اوتت ویو، تحلیل هفتگی بازارهای مالی

داده های اخیر شواهد بیشتری از تأثیر نرخ های بهره بالاتر ارائه می دهند، به ویژه با داده های تولید ناخالص داخلی و ارقام خرده فروشی. در رابطه با کاهش شاخص تورم مصارف شخصی و کاهش درآمد شخصی، فعالان بازار اکنون انتظار کاهش زودتر نرخ بهره در ایالات متحده را دارند. داده‌های اقتصادی اروپا حاکی از بهبودی ضعیف‌تر است، اگرچه ارقام قوی‌تر از حد انتظار تورم احتمالاً بر نشست این هفته بانک مرکزی اروپا تأثیر خواهد گذاشت.

در آسیا، ین ژاپن به تضعیف خود ادامه می دهد و افزایش تورم نشانه تعدیل سیاست های بالقوه تسهیلی بانک مرکزی ژاپن در ماه های آینده است. در چین، شاخص های اقتصادی همچنان ناامیدکننده هستند. PMI تولید به شدت کاهش یافته است که نشان دهنده بازگشت به انقباض در بخش تولید است. با وجود تغییرات اخیر در مقررات خرید مسکن، بازار محلی املاک همچنان به کندی خود ادامه می دهد.

هفته پیش رو:

  • ایالات متحده آمریکا: شاخص تولید ISM (دوشنبه)، فرصت های شغلی (سه شنبه)، ان اف پی (جمعه)
  • خارج از ایالات متحده: انتخابات ریاست جمهوری مکزیک (یکشنبه)، نشست بانک مرکزی کانادا (چهارشنبه)، نشست بانک مرکزی اروپا (پنجشنبه)

وال استریت

هفته گذشته، در کنار سایر داده ها و گزارش ها، کتاب فدرال بژ منتشر شد. آخرین نسخه Beige Book با انعکاس چشم‌انداز بدبینانه‌تر در میان افزایش عدم اطمینان و ریسک‌های نزولی بیشتر، کندی اقتصاد را تأیید کرد. از ابتدای سال 2024، اقتصاددانان به دنبال نشانه هایی از اولین کاهش نرخ بهره و تعداد احتمالی کاهش در سال جاری بوده اند. با ثابت ماندن شاخص های قیمت PCE و Core PCE نسبت به ماه قبل و افزایش PPI، انتظارات تورمی نیز افزایش یافته است که باعث افزایش بازده اوراق شده است.

در بازار مسکن، داده‌های خرید و فروش مسکن موجود و جدید در هفته گذشته به وضوح اثرات نرخ‌های بالاتر بهره را نشان می‌دهد: قیمت‌های بالاتر و فروش کمتر، که انقباض در بازار مسکن را تایید می‌کند.

در هفته پیش رو، برنامه شلوغی را با تمرکز بر داده‌های بازار کار پیش‌بینی می‌کنیم، در حالی که نظرسنجی‌های ISM نیز باید به دقت بررسی شوند.

با وجود رشد آهسته در ماه‌های اخیر، شاخص تولید ISM در آوریل به زیر سطح 50 سقوط کرد که نشان‌دهنده نگرانی‌های بیشتر در اقتصادی است که با نرخ متوسطی در حال گسترش است. مانند خرده فروشی و بازار مسکن، نرخ های بالاتر بر بخش تولید نیز تاثیر گذاشته است. برای ماه می، ما انتظار داریم که PMI تولید ISM زیر 50 باقی بماند.

در بازار کار، گزارش JOLTS را در روز سه شنبه و گزارش اشتغال بخش های غیرکشاورزی را در روز جمعه داریم. نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار (JOLTS) در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، روندی که انتظار می‌رود در اعداد آوریل نیز ادامه یابد. گزارش JOLTS همچنین شامل نرخ استغفا ها می باشد. نرخ ترک کار بالاتر معمولاً نشان‌دهنده اقتصاد و بازار کار قوی‌تر است، زیرا کارمندان معتقدند می‌توانند فرصت‌های کاری بهتری پیدا کنند و بالعکس. بنابراین، ضعف اخیر در اعداد JOLTS و ترک کار کمتر، بازار کار ضعیف تری را تایید می کند.

روز جمعه گزارش اشتغال بخش های غیرکشاورزی را خواهیم داشت. با کمتر از 200,000 شغل جدید، پیش‌بینی می‌کنیم نرخ بیکاری بدون تغییر در 3.9 درصد باقی بماند. همچنین انتظار می‌رود میانگین درآمد 2 تا 3 درصد افزایش یابد.

این ارقام مورد انتظار می‌تواند از دو کاهش نرخ بهره پشتیبانی کند که احتمالاً در نشست‌های سپتامبر و نوامبر اتفاق می‌افتد، که خبر مثبتی برای بازارهای سهام ایالات متحده خواهد بود. با این حال، داده های قوی تر از حد انتظار بازار کار در روز جمعه می تواند این سناریو را تغییر دهد.

علیرغم افزایش در روز جمعه، S&P 500 همچنان با روند نزولی ملایمی که از 22 می آغاز شد به حرکت خود ادامه می دهد. حمایت قوی در حدود 5,230 وجود دارد. اگر شکسته شود، باید برای سطوح بسیار عمیق تری آماده شویم. برعکس، معاملات با ثبات بالاتر از این سطح می تواند نشان دهنده اوج های جدید بالقوه باشد.

وال استریت

بازار فارکس

به دلیل داده های بازار کار پیش روی ایالات متحده و چندین جلسه سیاست گذاری پولی بانک های مرکزی، روزهای پرنوسانی را در بازار فارکس پیش بینی می کنیم.

دلار آمریکا

هفته گذشته، محرک اصلی دلار آمریکا گزارش درآمد و هزینه های شخصی ایالات متحده بود. درآمد و مخارج شخصی در ماه آوریل رشد کرد، اما پس از تعدیل تورم، افزایش درآمد کاهش یافت و مخارج واقعی 0.1٪ کاهش داشت. علیرغم سرعت ماهانه آهسته تر، Core PCE در 2.8٪، با 0.2٪ افزایش ماهانه، ممکن است پیشرفت قابل توجهی در مبارزه با تورم نشان ندهد، اما نشان دهنده روند آهسته شدن آن است – یک معکوس خوشایند نسبت به داده های قیمت در سه ماهه اول. شاخص سرفصل مصارف شخصی نیز ماهانه 0.3% افزایش یافت و عدد سالانه را در 2.7% حفظ کرد. در نتیجه، ما انتظار داریم که حرکت‌های اخیر در ابتدای این هفته تغییر کند و به دنبال آن روزهای آرام‌تر منتهی به آمار NFP در روز جمعه باشد. داده های قوی تر از حد انتظار می تواند دلار را بالا ببرد و بالعکس.

در مقیاس وسیع تر، شاخص دلار آمریکا در حال حاضر بین 104 تا 105 در نمودار روزانه در نوسان است. بازار به سیگنال‌های واضح‌تری از فدرال رزرو در رابطه با برنامه‌های کاهش نرخ بهره نیاز دارد تا حرکت فراتر از این محدوده را آغاز کند. البته احتمال سقوط به زیر 104 بیشتر از افزایش بالای 105 است.

دلار امریکا

یورو

توجه به نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) در این هفته متمرکز خواهد شد. آخرین اعداد تورم از منطقه یورو تردیدها را در مورد کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا افزایش داده است. تورم منطقه یورو در ماه می بیش از حد انتظار افزایش یافت، به ویژه در تورم هسته. در حالی که سرمایه گذاران بر این باورند که تورم منطقه یورو می تواند در طول زمان به روند کاهشی خود ادامه دهد، این روند ممکن است ناهموار باشد و بانک مرکزی اروپا را ملزم کند تا نرخ های فعلی را برای مدت طولانی تری حفظ کند تا از کنترل اطمینان حاصل شود. با این حال، فعالان بازار همچنان احتمال بیشتری برای کاهش 25 واحدی نرخ بهره در این هفته دارند، با توجه دقیق تر به برنامه های آینده در مورد احتمال کاهش بیشتر نرخ‌های بهره و رشد اقتصادی در طی بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی رئیس لاگارد.

تصمیمات و اظهارات مورد انتظار بانک مرکزی اروپا می تواند بر یورو فشار بیاورد، اما فعالان بازار همچنین منتظر داده های ایالات متحده و تصمیمات فدرال رزرو برای تحرکات بیشتر خواهند بود. با توجه به اینکه یورو-دلار نتوانسته است اولین مقاومت خود را در 1.09 برای مدت طولانی بشکند، یک پیشرفت می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای رشد سریع صعودی عمل کند. در مقابل، باقی ماندن زیر سطح 1.09 برای یک دوره طولانی می تواند فشار بر EURUSD را افزایش دهد.

لونیه

یکی دیگر از بانک های بزرگی که در این هفته جلسه سیاست گذاری پولی برگزار می کند، بانک مرکزی کانادا (BoC) است. در مقایسه با سایر بانک های مرکزی بزرگ، احتمال کاهش نرخ بهره BoC بیشتر است. تورم در کانادا در حال کاهش است، در حالی که رشد اقتصادی نیز در حال کاهش است. کاهش 25 واحدی نرخ بهره به 4.75 درصد از سطح 5 درصد فعلی می تواند فشار کوتاه مدتی بر دلار کانادا در مقابل رقبای خود وارد کند. برای عدم کاهش بیشتر، ما لحن انقباضی تری را در بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی پیش بینی می کنیم. از آنجایی که انتظار می رود فدرال رزرو حداقل تا پایان تابستان نرخ بهره خود را حفظ کند، اختلاف نرخ بین بانک مرکزی کانادا و فدرال رزرو باید در کوتاه مدت بر دلار کانادا تاثیر منفی بگذارد.

از منظر فنی، USDCAD در یک روند نزولی نرم حرکت می کند، با 1.350 به عنوان هدف و 1.390 به عنوان مقاومت قوی.

بازارهای کالا

طلا

هفته گذشته، طلا در روز دوشنبه به بالاترین حد خود با 2,449.89 دلار در هر اونس رسید، در حالی که نقره نیز بالاترین سطح خود در چند سال اخیر را تجربه کرد.

اگرچه هر دو فلز در حال حاضر از این سطوح رکورد عقب نشینی کرده اند، اکثر اقتصاددانان و تحلیلگران انتظار دارند قیمت ها در ماه های آینده دوباره افزایش یابد. کاهش مجدد احتمالی دلار آمریکا و کاهش بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا می تواند از تقاضای طلا حمایت کند، در حالی که خطرات ژئوپلیتیکی همچنان تقاضا برای پناهگاه های امن را افزایش می دهد.

علاوه بر این، افزایش قابل توجه تقاضای طلا در چین در سه ماهه اول سال 2024، به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلز زرد در جهان، تا حد زیادی به افزایش قیمت کمک کرد. چین با پیشی گرفتن از هند، اکنون به بزرگترین خریدار جواهرات طلا در جهان تبدیل شده است.

از منظر فنی، طلا با حمایت قوی در 2,300 دلار و 2,230 دلار همچنان صعودی است.

طلا

نفت

در حالی که قیمت نفت هفته را در سطوح پایین تر خاتمه داد داد، بازارها منتظر تصمیمات نشست اوپک پلاس در روز یکشنبه، 2 ژوئن هستند. منابع به رویترز گفتند که این گروه در حال کار بر روی یک توافق پیچیده است که می تواند برخی از کاهش بیشتر تولید نفت خود را تا سال 2025 تمدید کند. علاوه بر این، عربستان سعودی از وزرا دعوت کرد تا شخصا در نشست ژوئن در ریاض شرکت کننده که در آخرین لحظه تغییر برنامه ها اعلام شده است.

داده ها نشان می دهد که تولید نفت خام آمریکا در ماه مارس به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است. با این حال، هزینه های استقراض بالاتر، همراه با افزایش قیمت دلار، می تواند منابع مالی را محدود کند و تقاضای نفت را نیز کاهش دهد.

به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد دکل‌های نفت و گاز را در هفته منتهی به 31 مه در 600 دکل ثابت نگه داشتند. داده‌ها حاکی از آن است که تعداد دکل‌های نفتی در این هفته به 496 سکو کاهش یافته است (یکی کمتر از هفته قبل) در حالی که دکل‌های گازی با یک افزایش به 100 سکو رسیده‌اند.

از منظر فنی، بهبودی بالای 78 دلار می تواند قیمت ها را بالاتر ببرد. با این حال، شکست در پیشی گرفتن از این سطح می‌تواند فشار را برای مدت طولانی‌تری بر قیمت‌های WTI حفظ کند، اگرچه احتمال این سناریو کمتر است.

نفت

بازار کریپتو

با توجه به ارزش نامشخص بودن وضعیت دلار، تحت تأثیر اخبار و تنش‌های ژئوپلیتیکی پیش‌بینی‌شده، سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ملموسی روی می‌آورند که ارزش خود را حفظ می‌کنند – مانند طلا، نقره، سایر فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال – به عنوان پوششی در برابر تورم. در شرایطی که تورم نشانه‌هایی از افزایش را نشان می‌دهد و سیاست‌گذاران فدرال رزرو بر لزوم کاهش نرخ بهره تاکید می‌کنند، نگهداری چنین دارایی‌هایی به جای پول نقد که می‌تواند با چاپ بیش از حد ارزش آن کاهش یابد، در این شرایط آشفته اقتصادی تصمیم محتاطانه ای به نظر می‌رسد.

از منظر فنی، BTCUSD همچنان صعودی است و بالاتر از خط روند و محور قوی آن در 62,000 دلار حرکت می کند.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *