فهرست
خانه / اوتت ویو / اوتت ویو، تحلیل هفتگی بازارهای مالی
اوتت ویو 26-30 اگوست

اوتت ویو، تحلیل هفتگی بازارهای مالی

آنچه در هفته گذشته داشتیم

هفته گذشته پر حادثه بود، با داده ها و رویدادهایی که به طور قابل توجهی بر احساسات بازار تأثیر گذاشتند. در ایالات متحده، برآورد اولیه برای بازنگری معیار اشتغال سال 2024 در داده های اشتغال بخش های غیرکشاورزی (NFP) اعلام شد که با انتظارات برای یک بازنگری منفی قابل توجه همخوانی داشت. علاوه بر این، چندین مقام فدرال رزرو، از جمله رئیس فدرال رزرو، پاول، تأیید کردند که زمان کاهش نرخ بهره فرا رسیده است و پیشنهاد کردند که کاهش بیشتر ممکن است در جلسات آتی دنبال شود. کاهش دیگری در شاخص اقتصادی پیشرو نیز، یادآوری این موضوع بود که خطرات رکود در حال ظهور است و از برنامه های کاهش نرخ بهره فدرال رزرو حمایت بیشتری می کند.

در خارج از ایالات متحده، بیشتر داده های اقتصادی، به جز در بریتانیا، ضعیف تر از پیش بینی ها بودند، که نشان می دهد سایر بانک های مرکزی نیز ممکن است کاهش تهاجمی تر نرخ را در نظر بگیرند یا اینکه چرخه های تسهیل را آغاز کنند.

در جبهه سیاسی، روسیه و اوکراین همچنان مدعی پیشروی در قلمرو یکدیگر هستند. در همین حال، مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و فلسطینی ها که ابتدا در قطر برگزار شد، پس از به نتیجه نرسیدن هفته گذشته به مصر منتقل شد. ایالات متحده برای کاهش تنش در خاورمیانه تلاش می کند، اقدامی که ممکن است مورد استقبال روسیه قرار نگیرد. در طرف دیگر، رابرت اف کندی جونیور در یک چرخش شگفت‌انگیز در ایالات متحده، مبارزات انتخاباتی مستقل خود را به حالت تعلیق درآورد و از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه حمایت کرد. کندی در سخنانی که در فینیکس بیان کرد، اظهار داشت که از رئیس جمهور سابق حمایت می کند، زیرا او هیچ مسیر مناسبی برای رسیدن به کاخ سفید برای مبارزات انتخاباتی خود نمی بیند.

هفته پیش رو در تقویم:

دوشنبه: شرایز تجاری Ifo آلمان برای ماه اوت، سفارشات کالاهای بادوام ایالات متحده برای ژوئیه.
سه شنبه: CBI بریتانیا و اعتماد مصرف کننده ایالات متحده، هر دو برای ماه اوت.
چهارشنبه: نرخ تورم استرالیا برای ماه جولای و قیمت مسکن در سراسر بریتانیا برای ماه اوت.
پنج شنبه: هزینه سرمایه گذاری استرالیا برای سه ماهه دوم، نرخ نهایی تولید ناخالص داخلی سوئد برای سه ماهه دوم، وضعیت اقتصادی منطقه یورو در ماه آگوست، شاخص وضعیت تجاری کانادا برای همان ماه، نرخ اولیه HICP آلمان برای ماه اوت، و دومین برآورد ایالات متحده برای نرخ تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم و همچنین مطالبات اولیه بیکاری هفتگی. در کانادا، مانده داده های تجاری برای سه ماهه دوم را داریم.
جمعه: نرخ تورم توکیو برای ماه اوت، خرده فروشی استرالیا در ماه جولای، نرخ نهایی تولید ناخالص داخلی فرانسه برای سه ماهه دوم و نرخ اولیه CPI برای ماه اوت، شاخص KOF سوئیس برای همان ماه، تولید ناخالص داخلی نهایی جمهوری چک برای سه ماهه دوم، نرخ اولیه HICP منطقه یورو در ماه آگوست، نرخ مصرف ایالات متحده در ماه جولای، شاخص اصلی قیمت PCE ایالات متحده برای ماه جولای، نرخ های تولید ناخالص داخلی کانادا برای سه ماهه دوم و آخرین تمایل مصرف کننده دانشگاه میشیگان ایالات متحده در ماه آگوست و ارقام NBS PMI چین برای ماه اوت.

وال استریت و دلار آمریکا

در حالی که دلار بازنده اصلی هفته بود، بازارهای سهام از این روند کاهشی سود چندانی نبردند، احتمالاً به این دلیل که قبلاً به میزان قابل توجهی افزایش یافته بودند.

فدرال رزرو دو هدف کلیدی دارد که توسط کنگره ایالات متحده تعیین شده است: ترویج حداکثر اشتغال – که به عنوان بالاترین سطح اشتغال یا پایین ترین سطح بیکاری که اقتصاد می تواند با حفظ نرخ تورم پایدار حفظ کند – و ترویج با ثبات قیمت ها. فدرال رزرو سیاست های خود را بر اساس پیشرفت خود در جهت دستیابی به این دو هدف تنظیم می کند.

بر اساس داده های اخیر بازار کار، ادعاهای بیکاری نشانه خفیفی از سرد شدن را نشان می دهد که نشان دهنده نرم شدن بازار کار است. علاوه بر این، بازنگری‌های استخدامی دفتر آمار کار (BLS) سطح اشتغال را 818,000 نفر در طی 12 ماه منتهی به مارس 2024، بر اساس آنچه که هفته گذشته منتشر شد، کاهش داد. این داده ها از احتمال کاهش نرخ حمایت می کنند.

در جبهه تورم، تمرکز در هفته آینده بر انتشار اطلاعات روز جمعه در مورد درآمد و هزینه های آمریکایی ها خواهد بود. با وجود برخی ضعف ها در بازار کار، داده ها نشان می دهد که هزینه های آمریکا همچنان قوی است. ما می‌توانیم انتظار افزایش بیش از 0.5 درصدی در مجموع هزینه‌های شخصی برای ماه جولای را داشته باشیم که سریع‌ترین سرعت رشد هزینه‌ها در چهار ماه گذشته را نشان می‌دهد. خوش بینی در مورد این داده ها توسط اعداد خرده فروشی گزارش شده تا کنون پشتیبانی می شود. خرده فروشی ایالات متحده در ماه جولای حدود 1.0٪ افزایش یافت که بر حسب دلار، تنها در یک ماه 25٪ از کل سود دو سال قبل را به خود اختصاص داده است. آخرین گزارش خدمات سه ماهه نیز نشان داد که مصرف خدمات در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول قوی تر بوده است که احتمالاً ناشی از تعطیلات تابستانی است.

بر اساس داده‌های منتشر شده تاکنون، مانند فروش خرده‌فروشی و اعداد CPI، ما انتظار داریم که در ماه ژوئیه هم تورم عمومی و هم تورم هسته مصارف شخصی 0.2 درصد افزایش یابد. اعداد مورد انتظار در روز جمعه می تواند به طور موقت کاهش اخیر دلار آمریکا را در طول هفته متوقف کند، اگرچه ممکن است گاوهای بازار سهام با ناامیدی مواجه شوند. با این حال، با تعدیل بازار کار، ما انتظار داریم درآمد شخصی در ماه جولای تنها 0.2 درصد افزایش یابد، که کمتر از رشد هزینه ها است. این نشان می دهد که ممکن است شاهد کاهش دیگری در نرخ پس انداز شخصی باشیم که قبلاً در ژوئن به پایین ترین سطح خود در 18 ماه گذشته رسیده بود و مصرف کنندگان را در درازمدت از نظر مالی آسیب پذیرتر می کرد.

ما همچنین باید تحولات هفته قبل را در هنگام تجزیه و تحلیل داده های مورد انتظار در نظر بگیریم. جمعه گذشته در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول در وایومینگ، رئیس فدرال رزرو پاول تأیید کرد اکنون که تورم در حال کاهش است و بازار کار نشانه هایی از تزلزل را نشان می دهد، “زمان” برای چرخش سیاست پولی فرا رسیده است،. صورتجلسه آخرین جلسه FOMC در ماه جولای، که این هفته منتشر شد، نیز نشان می دهد که اعضای بیشتری اکنون از آغاز چرخه کاهش نرخ بهره حمایت می کنند.

از منظر بنیادی، فشار بر دلار آمریکا ممکن است پیش از آمار روز جمعه ادامه یابد. با این حال، داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر ممکن است حتی با وجود انتظار برای کاهش نرخ بهره، چندان از بازارهای سهام حمایت نکنند.

از منظر فنی، شاخص دلار آمریکا در یک روند نزولی آشکار قرار دارد. با این حال، با برداشت قابل توجه پول از بازار و RSI ضعیف در منطقه فروش بیش از حد، همانطور که در نمودار مشاهده می شود، اصلاح قبل از حرکت نزولی بعدی محتمل ترین سناریو است. اولین مقاومت و هدف برای این اصلاح می تواند 102.15 باشد.

در مورد بازارهای سهام، قیمت S&P 500 به زیر سطح 61.8 درصد فیبوناچی فن خود سقوط کرده است که نشان دهنده روند نزولی آشکار است. اگر قیمت نتواند بالاتر از این سطح، که در حال حاضر نزدیک به بالاترین حد خود یعنی حدود 5667 است، باقی بماند، می‌توانیم انتظار اصلاح قیمت را داشته باشیم، با هدف 5,560 و سپس 5,450 به عنوان سطوح حمایت اول و دوم.

یورو و تداوم نگرانی های بخش تولید

در حالی که اعداد PMI هفته گذشته بار دیگر ضعف بخش تولید را برجسته کرد، رشد بخش خدمات را با وجود ارقام بالا نباید دست بالا ارزیابی کرد. این رشد یک عامل محرک موقت داشت: بازی های المپیک پاریس، به ویژه اینکه در تابستان بوده، که معمولاً ارقام بخش خدمات را افزایش می دهد. این فعالیت‌های اقتصادی ضعیف‌تر نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا ممکن است در نشست سپتامبر به کاهش نرخ بهره ادامه دهد. در هفته پیش رو، ما شاهد نرخ نهایی تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم برای فرانسه و انتشار نرخ های اولیه تورم برای آلمان، فرانسه و کل منطقه یورو خواهیم بود. اگر داده‌ها ملایم‌تر باشند، می‌توانیم پیش از پایان سال دو کاهش ۲۵ واحدی دیگر نرخ های بهره را پیش‌بینی کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است شاهد تضعیف یورو و کاهش رشد سهام منطقه یورو باشیم و بالعکس.

از منظر فنی، چارت EUR/USD روند صعودی واضحی را نشان می دهند، اما این در درجه اول به دلیل ضعف دلار است تا قدرت یورو. از آنجایی که ضعف دلار پول را به سمت یورو سوق می دهد، روند صعودی EUR/USD می تواند شاهد افزایش حجم باشد. با این حال، RSI یک وضعیت خرید بیش از حد را نشان می دهد، و نشان می دهد که اگرچه روند صعودی عمومی ممکن است ادامه داشته باشد، یک اصلاح قیمت نیز محتمل است. سقوط به زیر نقطه محوری در 1.10 می‌تواند راه را برای سطوح پایین‌تر، به‌ترتیب 1.094 و 1.087 به عنوان سطوح حمایت اول و دوم  باز کند.

طلا و امید سرمایه گذاران

با انتظار 71 درصدی برای کاهش 25 واحدی نرخ بهره در سپتامبر و بیش از 24 درصد احتمال کاهش 50 واحدی نرخ بهره، کاهش 25 واحدی در نرخ بهره بسیار محتمل به نظر می رسد. انتظارات کاهش نرخ باعث کاهش بازده اوراق قرضه شده و بازدهی خزانه داری 10 ساله به 3.80 درصد کاهش می یابد. این شرایط می تواند تقاضا برای طلا را بیش از پیش افزایش دهد.

در جبهه بازار سهام، در حالی که شاخص های فنی نشان می دهد که گاوها ممکن است به پیشروی خود ادامه دهند، برخی از معامله گران و سرمایه گذاران معتقدند که سهام در حال حاضر بیش از حد قیمت گذاری شده اند و انتظار عقب نشینی از سطوح فعلی را دارند. خواه این درست باشد یا نباشد، می‌تواند شک و تردیدها را افزایش دهد و سرمایه‌گذاران بیشتری را وادار کند که سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت نقدینگی یا خرید طلا سوق دهند، که از تمایل خرید فلز زرد حمایت بیشتری می‌کند.

از سوی دیگر، کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی یا بازنگری افزایشی در اعداد PCE در روز جمعه می‌تواند احساسات بازار را به نفع دلار و بازده اوراق قرضه تغییر دهد و به طور بالقوه قیمت طلا را تحت فشار قرار دهد.

از منظر فنی، می‌توانیم جریان نقدینگی بیشتری را به بازار مشاهده کنیم، در حالی که RSI بدون هیچ نشانه‌ای از شرایط خرید بیش از حد انعطاف‌پذیر است. به نظر می رسد که بالاترین رقم در حدود 2,532 یک بار دیگر آزمایش شود. برعکس، اگر قیمت به زیر سطح روان شناختی 2,500 سقوط کند، می تواند در را به روی 2,480 و سپس 2,455 باز کند.

نفت

بازار نفت یکی از پرریسک ترین و پر نوسان ترین بازارها در هفته های اخیر بوده است، زیرا عواملی که باعث تغییر قیمت ها می شوند دائماً در نوسان بوده اند.

ضعف در بازار سهام، به ویژه در بخش تولید، همراه با کندتر شدن PMI بخش تولید، با انتظارات EIA برای کاهش تقاضا در ماه‌های آینده مطابقت دارد. این امر احتمال لغو برنامه کاهش تولید اوپک را که سال گذشته تصویب کرده بود کمتر می کند، حتی اگر تولید در کشورهای غیراوپک رو به افزایش باشد  و بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.

اوایل سال جاری، اوپک اعلام کرد که در صورت مساعد بودن شرایط بازار، می‌تواند لغو کاهش تولید (مجموعا 2.2 میلیون بشکه در روز برای گروه و شرکای اوپک پلاس) را در سه ماهه آخر سال جاری آغاز کند. با این حال، با توجه به شرایط فعلی بازار، به احتمال زیاد اوپک به کاهش تولید خود در سه ماهه آخر سال ادامه خواهد داد.

تحلیل محرک‌های بازار نشان می‌دهد که عوامل متضاد افزایش و کاهش قیمت‌ها همچنان متعادل هستند و نشان می‌دهد که قیمت‌ها همچنان بین ۷۴ تا ۸۲ دلار در نوسان خواهند بود.

از منظر فنی، قیمت به سمت سطح فیبوناچی 38.2% باز می گردد، با سیگنال OBV که نشان از افزایش جریان نقدینگی به بازار است. در همین حال، RSI در 63 هیچ نشانه ای از شرایط خرید بیش از حد در نمودار H4 نشان نمی دهد.

بیت کوین

بیت کوین روز جمعه پس از آن که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، زمینه را برای شروع کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در ماه سپتامبر فراهم کرد، دوباره رشد کرد. علاوه بر این، داده های آن چین نشان می دهد که یک آدرس غیرفعال حاوی 54 بیت کوین (به ارزش 3,274,741 دلار) پس از 11.4 سال (زمانی که ارزش آن در سال 2013 10,174 دلار بود) فعال شدهاست. دلیل این فعالیت نامشخص است، اما می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند انتقال وجوه به یک کیف پول امن‌تر باشد. همچنین می‌تواند یکی از پذیرنده‌های اولیه باشد که تصمیم گرفته بخشی از سودهای کلان خود را نقد کند. صرف نظر از دلیل، بیت کوین همچنان جذاب است و در میان بازار سهام بی ثبات و دلار ضعیف تر، سرمایه گذاری بیشتری را جذب می کند.

از منظر فنی، بیت کوین بالاتر از محور اصلی خود در 62,000 دلار حرکت کرده است و همچنین بالاتر از سطح فیبوناچی 61.8 درصد معامله می شود. با RSI در 59 و افزایش خط OBV، همچنان می‌توان انتظار داشت بیت‌کوین به سطوح بالاتری برسد. با این حال، اگر بیت کوین به زیر 62,000 دلار بازگردد و متعاقباً به 57,000 دلار برسد، می تواند نشان دهنده تغییر جهت بازار باشد.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *