فهرست
خانه / اخبار / دیفای در انتظار کاهش نرخ بهره آمریکا

دیفای در انتظار کاهش نرخ بهره آمریکا

تحلیل‌گران شرکت Bernstein پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، بازدهی حوزه تأمین مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) بهبود یابد. با احتمال کاهش ۲۵ تا ۵۰ واحد پایه در چهارشنبه آینده، این کارشناسان معتقدند که این کاهش می‌تواند محرک اصلی بازگشت بازارهای اعتباری رمزارزی و احیای علاقه به DeFi، به ویژه در شبکه اتریوم باشد.

محرک‌های اصلی

DeFiبا استفاده از پلتفرم‌هایی مانند Aave، امکان کسب سود از استیبل‌کوین‌ها (مانند USDC و USDT) را از طریق ارائه نقدینگی در بازارهای اعتباری غیرمتمرکز فراهم می‌کند. با پایان دوران “تابستان DeFi” در سال ۲۰۲۰، بازدهی‌های بالا از طریق توکن‌های اپلیکیشن متوقف شد. با این حال، پلتفرم‌هایی مانند Aave همچنان نرخ‌های رقابتی ۳.۷ تا ۳.۹ درصد را برای وام‌دهی استیبل‌کوین‌ها ارائه می‌کنند. گزارش Bernstein نشان می‌دهد که پروتکل‌های DeFi ارزش کل قفل شده (TVL) خود را به حدود ۷۷ میلیارد دلار افزایش داده‌اند. این ارزش نسبت به پایین‌ترین نقاط سال ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

بازتاب اقتصادی

با بهبود بازار دیفای و افزایش کاربران فعال ماهانه، انتظار می‌رود که تقاضا برای استیبل‌کوین‌ها افزایش یابد. تحلیل‌گران گزارش می‌دهند که صدور استیبل‌کوین‌ها به حدود ۱۷۸ میلیارد دلار رسیده است. تعداد کاربران فعال کیف‌پول‌های ماهانه اکنون حدود ۳۰ میلیون نفر است. همچنین، Jeremy Allaire، مدیرعامل شرکت Circle، پیش‌بینی کرده که استیبل‌کوین‌ها در دهه آینده ۱۰ درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص خواهند داد. این افزایش تقاضا برای استیبل‌کوین‌ها و رمزارزهای اعتباری می‌تواند باعث افزایش نرخ بازدهی DeFi به بالای ۵ درصد شود و حتی بازدهی‌های موجود در صندوق‌های بازار پول دلار آمریکا را پشت سر بگذارد.

همچنین درباره نرخ بهره آمریکا بخوانید.

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز

با کاهش نرخ بهره و رشد مجدد بازارهای اعتباری رمزارزی، پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاران نهادی به بازار DeFi و اتریوم بازگردند. با اینکه اتریوم در سال گذشته ۳۶ درصد در برابر بیت‌کوین افت کرده است، تحلیل‌گران این افت را موقتی می‌دانند. آن‌ها معتقدند که تقویت بازارهای اعتباری غیرمتمرکز می‌تواند نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ را دوباره جذب کند. از سوی دیگر، تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که کاهش نرخ بهره تهاجمی فدرال رزرو می‌تواند نشانگر نگرانی‌های اقتصادی جدی‌تری باشد و ممکن است دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین با افت قیمتی ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه شوند.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *