فهرست
خانه / اخبار / کاهش تورم در منطقه یورو
کاهش نرخ تورم در منطقه یورو

کاهش تورم در منطقه یورو

نرخ تورم سالانه در منطقه یورو در آگوست ۲۰۲۴ به ۲.۲٪ کاهش یافت. این نرخ از ۲.۶٪ در ماه قبل پایین‌تر است و مطابق با انتظارات بازار بوده است. این کاهش نشان‌دهنده نرم‌ترین افزایش قیمت‌ها از جولای ۲۰۲۱ است و حاکی از پیشرفتی در راستای هدف ۲٪ بانک مرکزی اروپا (ECB) است.

این کاهش تورم عمدتاً به دلیل افت شدید هزینه‌های انرژی بوده است. این در حالی است که در ماه جولای ۱.۲٪ افزایش داشت. اثرات پایه که از افت قیمت‌های انرژی در ماه‌های قبل ناشی می‌شود، نیز نقش مهمی در این کاهش داشته است. همچنین، کاهش تورم در کالاهای صنعتی غیرانرژی (۰.۴٪ در مقابل ۰.۷٪) به این روند کمک کرده است.

با این حال، تورم در بخش خدمات (۴.۲٪ در مقابل ۴٪) و غذا، الکل و تنباکو (۲.۴٪ در مقابل ۲.۳٪) افزایش یافت، که نشان‌دهنده وجود فشارهای تورمی در برخی از بخش‌ها است. تورم بدون احتساب انرژی و غذاهای فرآوری نشده نیز در ۲.۸٪ ثابت باقی ماند. این تغییرات می‌تواند تأثیر مهمی بر سیاست‌های آتی بانک مرکزی اروپا داشته باشد. کاهش تورم در بخش انرژی و کالاهای غیرانرژی می‌تواند ECB را به سمت توقف افزایش نرخ بهره سوق دهد. افزایش تورم در بخش‌های خدمات و غذا ممکن است نیاز به اقدامات دیگری داشته باشد.

جمع‌بندی

کاهش نرخ تورم در منطقه یورو به ۲.۲٪ در آگوست ۲۰۲۴ نشانه‌ای از پیشرفت به سوی هدف تورمی بانک مرکزی اروپا است. با این حال، تداوم فشارهای تورمی در بخش خدمات و غذا نشان می‌دهد که هنوز چالش‌هایی در راه حفظ ثبات قیمتی وجود دارد و ممکن است نیاز به تنظیمات دقیق‌تری در سیاست‌های پولی ECB باشد.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *