فهرست
خانه / اخبار / بانک مرکزی چین نرخ بهره را ثابت نگه داشت
بانک مرکزی چین

بانک مرکزی چین نرخ بهره را ثابت نگه داشت

بانک مرکزی چین (PBoC) در تصمیم خود برای ماه سپتامبر، نرخ‌های اصلی بهره را بدون تغییر نگه داشت که مطابق با انتظارات بازار بود. نرخ بهره وام یک‌ساله، که معیار اصلی برای بیشتر وام‌های شرکتی و خانوادگی است، در سطح ۳.۳۵٪ و نرخ پنج‌ساله، که به عنوان مرجع وام‌های مسکن استفاده می‌شود، در سطح ۳.۸۵٪ باقی ماند. این نرخ‌ها در سطوح رکورد پایین خود پس از کاهش غیرمنتظره در ماه جولای حفظ شده‌اند.

محرک‌های اصلی

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بانک مرکزی چین برای دومین بار در دو ماه، عملیات تسهیلات وام‌دهی میان‌مدت (MLF) را به تأخیر انداخت. هدف از این اقدام، استفاده از نرخ‌های کوتاه‌مدت برای هدایت بهتر بازارها بود. این در حالی است که فدرال رزرو آمریکا چرخه کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کرده است. همچنین داده‌های اقتصادی چین در ماه آگوست نشان داد که بهبود اقتصادی همچنان نامطمئن است. چرا که تولید صنعتی کمترین رشد را در ۵ ماه گذشته تجربه کرده و فروش خرده‌فروشی‌ها ضعیف بوده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

بازتاب اقتصادی

با وجود تثبیت نرخ‌ها، داده‌های اعتباری نشان داد که وام‌های جدید یوان پس از افت ۱۵ ساله در ماه جولای بهبود یافته‌اند. اما همچنان کمتر از سطح پیش‌بینی شده بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که هرچند ممکن است تلاش‌هایی برای حمایت از اقتصاد صورت گرفته باشد، اما رشد اقتصادی چین همچنان با چالش‌هایی روبروست.

همچنین بیتشر درباره چین بخوانید: مازاد تجاری چین افزایش یافت

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز

تثبیت نرخ‌های بهره نشان‌دهنده تمایل بانک مرکزی چین به کنترل بازارها و ایجاد ثبات در شرایط اقتصادی است. با این حال، عدم اطمینان در مورد بهبود اقتصادی و داده‌های ضعیف در بخش‌های صنعتی و خرده‌فروشی می‌تواند فشارهایی بر سیاست‌گذاران چینی وارد کند تا در ماه‌های آینده اقدامات بیشتری برای تحریک اقتصاد انجام دهند.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

اشتراک گذاری
شاخص خرده‌فروشی در بریتانیا افزایش یافت
شاخص خرده‌فروشی در بریتانیا افزایش یافت

شاخص خرده‌فروشی در بریتانیا در ماه آگوست ۲۰۲۴ به میزان ۱٪ نسبت به ماه قبل افزایش یافت. این رشد پس از اصلاح صعودی رقم ۰.۷٪ برای ماه جولای و بالاتر...

ادامه مطلب