فهرست
خانه / اخبار / نرخ تورم سالانه ژاپن افزایش یافت
نرخ تورم سالانه

نرخ تورم سالانه ژاپن افزایش یافت

نرخ تورم سالانه در ژاپن در آگوست ۲۰۲۴ به ۳.۰٪ رسید که از ۲.۸٪ در سه ماه گذشته بیشتر شده است و بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. این افزایش تورم به دلیل رشد قیمت‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص انرژی، مواد غذایی و لوازم خانگی بوده است. پایان کامل یارانه‌های انرژی در ماه می باعث شد تا قیمت برق و گاز به شدت افزایش یابد.

محرک‌های اصلی

  • قیمت برق با افزایش ۲۶.۲٪ نسبت به ۲۲.۳٪ در جولای بیشترین رشد را از مارس ۱۹۸۱ تجربه کرد.
  • قیمت گاز نیز با ۱۱.۱٪ رشد نسبت به ۷.۴٪، بیشترین افزایش را در یک و نیم سال گذشته داشته است.
  • قیمت مواد غذایی با ۳.۶٪ رشد نسبت به ۲.۹٪ افزایش یافت.
  • بخش‌های مسکن، لوازم خانگی، پوشاک و فرهنگ نیز با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

بازتاب اقتصادی

این افزایش قیمت‌ها می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بودجه خانوارها و روند مصرف در ژاپن داشته باشد. با وجود ثبات نسبی در هزینه‌های بهداشتی (۱.۵٪) و کاهش قیمت در بخش‌های حمل‌ونقل (۰.۲٪) و متفرقه (۰.۸٪)، همچنان تورم بالای قیمت‌ها در بخش انرژی و مواد غذایی فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد می‌کند. همچنین قیمت‌ها در بخش‌های ارتباطات و آموزش همچنان کاهش یافته است.

بیشتر درباره ژاپن بخوانید: کسری تجاری ژاپن کاهش یافت

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز

با افزایش نرخ تورم سالانه و همچنین اوج‌گیری نرخ تورم هسته به ۲.۸٪ که مطابق با پیش‌بینی‌های بازار است، به نظر می‌رسد که ژاپن در ماه‌های آینده همچنان با فشارهای تورمی روبرو باشد. با وجود افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده به میزان ۰.۵٪، روند افزایشی تورم نیاز به نظارت دقیق سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیری‌های لازم برای کنترل این روند دارد.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *