فهرست
خانه / اخبار / افت شاخص نیکی به‌دلیل اظهارات بانک مرکزی ژاپن
شاخص نیکی

افت شاخص نیکی به‌دلیل اظهارات بانک مرکزی ژاپن

شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن در روز جمعه با کاهش ۰.۶۸ درصدی به ۳۶,۵۸۲ واحد رسید، و شاخص گسترده‌تر تاپیکس نیز ۰.۸۲ درصد کاهش یافت و به ۲,۵۷۱ واحد رسید. این افت در پی تقویت ین و سیگنال‌های انقباضی از سوی بانک مرکزی ژاپن رخ داد که فشار زیادی بر بازار سهام وارد کرد. نائوکی تامورا، عضو هیئت مدیره بانک مرکزی ژاپن، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بانک باید نرخ‌های کوتاه‌مدت را تا سال مالی ۲۰۲۶ به حداقل ۱ درصد افزایش دهد تا بتواند هدف تورمی ۲ درصد را به‌طور پایدار محقق کند.

محرک‌های اصلی

تقویت ین ژاپن به‌دلیل سیگنال‌های انقباضی از سوی بانک مرکزی ژاپن و تغییرات در پیش‌بینی‌های موسسه فیچ از نرخ بهره ژاپن، از عوامل کلیدی افت شاخص‌ها بود. فیچ پیش‌بینی کرده که نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۰.۵ درصد، در سال ۲۰۲۵ به ۰.۷۵ درصد و تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۱ درصد برسد. این تحولات فشار زیادی بر صنایع صادرات‌محور ژاپن وارد کرده است، زیرا ین قوی‌تر باعث کاهش چشم‌انداز سود این صنایع می‌شود و سرمایه‌گذاران را مجبور به خروج از معاملات ین کرده است.

بازتاب اقتصادی

تقویت ین بر صنایع صادراتی ژاپن تاثیر منفی گذاشت و باعث افت سهام شرکت‌های بزرگی چون SoftBank Group(-۰.۸٪) ،Toyota Motor (-۲.۳٪)، Fast Retailing (-۱.۴٪)، Sony Group (-۱.۲٪) و Recruit Holdings (-۱.۱٪) شد. این صنایع که بخش بزرگی از اقتصاد ژاپن را تشکیل می‌دهند، به شدت تحت تاثیر افزایش ارزش ین قرار گرفته‌اند که سودآوری آن‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین درباره نرخ بهره ژاپن بخوانید.

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز

با وجود افت شاخص‌های نیکی و تاپیکس در پایان هفته، شاخص نیکی موفق شد در طول هفته ۰.۵۲٪ رشد کند، در حالی که تاپیکس ۱.۰۱٪ کاهش داشت. در آینده نزدیک، با توجه به تعطیلی بازارهای ژاپن در روز دوشنبه و تحولات بعدی سیاست‌های بانک مرکزی، بازارها ممکن است همچنان با نوسانات بیشتری مواجه شوند.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *