فهرست
خانه / اوتت ویو / اوتت ویو، هفته ای شلوغ  با تمرکز روی بانک مرکزی اروپا!

اوتت ویو، هفته ای شلوغ  با تمرکز روی بانک مرکزی اروپا!

به دنبال گزارش میکس NFP، این هفته داده های اقتصادی مهمی از جمله گزارش تورم ایالات متحده ارائه را خواهد داشت که می تواند بر تصمیم آینده فدرال رزرو تأثیر بگذارد. همچنین توجه به تصمیم بانک مرکزی اروپا درباره نرخ بهره، همراه با داده های کلیدی از سراسر جهان خواهد بود:

  • دوشنبه: حساب جاری ژاپن و تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم، تورم چین و شاخص احساسات منطقه یورو.
  • سه‌شنبه: احساسات مصرف‌کننده استرالیا، داده‌های تجاری چین، آمار اشتغال بریتانیا، و داده‌های تورم از سوئد و نروژ.
  • چهارشنبه: تولید ناخالص داخلی بریتانیا، تورم روسیه و تورم مصرف کننده ایالات متحده.
  • پنجشنبه: خرده فروشی نیوزلند، قیمت کالاهای شرکتی ژاپن، تورم سوئد، تصمیم نرخ بهره بانک مرکزی اروپا، تورم تولید کننده  ودرخواست های دریافت بیمه بیکاری ایالات متحده و مجوزهای ساختمانی کانادا.
  • جمعه: تولیدات صنعتی ژاپن، تورم فرانسه، تولیدات صنعتی منطقه یورو، تصمیم گیری نرخ بهره بانک مرکزی روسیه، و نظرسنجی های دانشگاه میشیگان ایالات متحده.

آمریکا: دلار آمریکا و وال استریت!

گزارش اشتغال ماه آگوست که مدت ها مورد انتظار بود، در اولین ساعات بعد از انتشار واکنش های بسیار متفاوتی داشت. اقتصاد ایالات متحده در ماه اوت 142,000 شغل ایجاد کرد که کمتر از 164,000 مورد انتظار بود و ارقام جولای به شدت به 89,000 کاهش یافت. مطابق با برآوردها، نرخ بیکاری از 4.3 درصد در ماه جولای به 4.2 درصد کاهش یافت. میانگین درآمد ساعتی 0.4 درصد ماهانه و 3.8 درصد سال به سال افزایش یافت که فراتر از انتظار بود.

به طور کلی، داده ها نشان می دهد که بازار کار ایالات متحده در حال سرد شدن است، هرچندبه آن بدی که می ترسیدم نبود. با این حال، واکنش بازار به سرعت تغییر کرد. بلافاصله پس از انتشار، ابزار دیده بان فدرال رزرو گروه CME حدود 49 درصد احتمال کاهش 50 واحدی نرخ بهره را نشان داد. یک ساعت بعد، احتمال آن به حدود 60٪ افزایش یافت، اما در پایان هفته، این شانس تنها به 30٪ کاهش یافت – حتی کمتر از زمان قبل از انتشار داده ها! این نشان می دهد که فعالان بازار چقدر سریع می توانند انتظارات خود را با هر سیگنال جدید تغییر دهند.

به طور خلاصه، داده های اشتغال بخش های غیرکشاورزی (NFP) نشان می دهد که بازار کار عادی شده است و دیگر فشار تورمی رو به بالا اعمال نمی کند. اکنون، اعداد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) تعیین خواهند کرد که آیا فدرال رزرو باید موضع سیاست محدودکننده خود را حفظ کند یا خیر.

همچنین نباید تنش های تجاری آمریکا و چین را فراموش کنیم! مذاکرات بین ایالات متحده و چین همچنان ادامه دارد و هیچ راه حل روشنی در چشم انداز ها نیست. این عدم قطعیت می‌تواند بر دلار آمریکا تأثیر بگذارد، زیرا ممکن است خروجی امنی به سمت دلار ایجاد کند.

در هفته آینده، نرخ های بسیار مهم تورم مصرف کننده ایالات متحده را برای ماه اوت خواهیم داشت. در صورتی که نرخ‌ها در اقتصاد ایالات متحده در برابر فشارهای تورمی تسریع یا حتی انعطاف‌پذیری نشان دهند، می‌تواند با انتظارات غیرعادی بازار مغایرت داشته باشد و بازار را مجبور به تغییر موقعیت و در نتیجه حمایت از دلار آمریکا کند و بالعکس.

تمرکز فدرال رزرو به بازار کار معطوف شده است، اما هدف تورم 2 درصدی همچنان برای سیاستگذاران حیاتی است. ما انتظار داریم هر دو CPI و Core CPI با همان سرعتی که در ژوئیه داشتند در ماه اوت افزایش پیدا کنند. با افزایش ماهانه 0.2 درصدی، ما تخمین می زنیم که CPI سال به سال به 2.6 درصد کاهش یابد (سطحی که از مارس 2021 مشاهده نشده است)، در حالی که انتظار می رود تورم هسته بدون تغییر در 3.2 درصد باقی بماند. به طور کلی، آگوست سرنخ هایی را در مورد میزان کاهش بیشتر قیمت کالاها و اینکه آیا خدمات، به ویژه بخش مسکن، می تواند به کاهش تورم ادامه دهد، ارائه خواهد داد.

از آنجایی که ما منتظر هیچ گونه شگفتی در اعداد تورم نیستیم، به نظر می رسد با توجه به داده های اقتصادی و وضعیت سیاسی فعلی کشور، احتمال کاهش 50 واحدی نرخ بهره تقریبا صفر است. با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر، سیاست گذاران احتمالا در تصمیم گیری های خود محتاط تر خواهند بود، زیرا نمی خواهند به طرفداری یا مخالفت با هیچ حزب سیاسی ای متهم شوند.

از منظر فنی، S&P 500 در حال از دست دادن قدرت خود است، به ویژه زیر 5,400. روند کلی نزولی باقی می‌ماند و میزان حجم (OBV) برداشت وجه نقد از بازار را تأیید می‌کند. قرار گرفتن در زیر محور خود در 5,400، اولین پشتیبانی (S1) را در 5,340 در رادار قرار می دهد و به دنبال آن پشتیبانی دوم در 5,280 قرار می گیرد. برعکس، بهبودی بالای 5,400 که در حال حاضر اولین مقاومت آن است، می تواند جهت و احساسات بازار را تغییر دهد.

در حالی که بازارهای سهام به دلیل چشم‌انداز اقتصادی ضعیف‌تر و رشد آهسته‌تر تحت فشار قرار می‌گیرند، DXY (شاخص دلار آمریکا) نیز تحت فشار انتظار سیاست‌های انبساطی تر است. با این حال، عدم اطمینان بازار تقاضای نقدینگی را افزایش داده است، در حالی که تنش های ژئوپلیتیکی نیز جذابیت پناهگاه امن دلار را افزایش داده است. از دیدگاه فنی، DXY در یک روند کلی نزولی با 101 به عنوان سطح محوری کلیدی باقی می ماند. سطح 101.50 به عنوان مقاومت کلیدی عمل می کند و بهبودی بالاتر از آن می تواند خریداران را در بازار حفظ کنند.

یورو و تصمیمات بانک مرکزی اروپا در مرکز توجه ها!

در حالی که داده های اقتصادی منتشر شده تا کنون از منطقه یورو همچنان نشان دهنده ضعف در رشد اقتصادی این منطقه است و تورم مطابق با انتظارات بانک مرکزی اروپا کاهش می یابد، انتظار می رود بانک مرکزی اروپا هم نرخ های ریفاینانس و هم نرخ سپرده را 25 واحد پایه کاهش دهد.

اخبار اقتصادی اخیر، در حالی که متناقض هستند، به طور کلی ضعیف بوده اند و از روند تسهیل ECB در این ماه حمایت می کنند. تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه دوم 0.2 درصد  فصلی و 0.6 درصد سالانه رشد داشته است. در بخش PMI، که توسط بازی‌های المپیک پاریس تقویت شد، PMI خدمات HCOB منطقه یورو در ماه آگوست به 52.9 رسید که از 51.9 در ژوئیه بالاتر بود و PMI ترکیبی در ماه آگوست به 51.0 رسید که از 50.2 در جولای افزایش یافت.

در جبهه تورم، تورم سالانه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به پیش بینی 2.8 درصدی در ماه آگوست رسید که نسبت به 2.9 درصد در جولای کاهش یافت. در مقیاس ماهانه، CPI اصلی از -0.2٪ در ماه قبل به 0.3٪ در ماه آگوست افزایش یافت. علاوه بر این، نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه جولای 6.4 درصد، کمتر از 6.5 درصد مورد انتظار و کمتر از رقم ژوئن ثبت شد.

با توجه به داده های ذکر شده، شرایط فعلی بازار و انتظارات روشن، توجه بازار اکنون بر روی بیانیه  بانک مرکزی اروپا و به ویژه کنفرانس مطبوعاتی لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا بلافاصله پس از انتشار بیانیه متمرکز شده است. فعالان بازار و سرمایه گذاران مشتاق هستند تا ببینند چه میزان کاهش نرخ بیشتر ممکن است در افق سیاست گذاران باشد. با این حال، در خصوص اقدامات بعدی، انتظار داریم بانک مرکزی مجدداً تاکید کند که همچنان وابسته به اطلاعات است و رویکرد جلسه به جلسه را در پیش خواهد گرفت.

همچنین بسیار مهم است که پیش بینی های اقتصادی به روز شده بانک مرکزی اروپا را از نزدیک دنبال کنید. ECB در پیش‌بینی‌های ژوئن خود، CPI اصلی را 2.0% در سال 2026 پیش‌بینی کرد. ما فکر می‌کنیم که این پیش‌بینی می‌تواند بدون تغییر باقی بماند یا شاید حتی در پیش‌بینی‌های سپتامبر کمی بالاتر بازبینی شود.

اگر رهنمودها و پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا همانطور که ما انتظار داریم منتشر شود، ما آن را حمایت از توقف دیگری در اکتبر قبل از کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر خواهیم خواند. با این حال، اگر بانک مرکزی اروپا در بیانیه خود از لحن تندتری استفاده کند، می تواند انتظارات بازار را برای کاهش بیشتر نرخ بهره افزایش دهد و بر یورو در برابر رقبای آن فشار بیاورد.

در جبهه ژئوپلیتیک، ما شاهد اختلافات فزاینده بین سیاستگذاران و رأی دهندگان، به ویژه در مورد مسائلی مانند مهاجرت و جنگ اوکراین هستیم. با در نظر گرفتن آخرین انتخابات آلمان، این موضوع واضح تر می شود. در انتخابات محلی در ایالت های آلمان شرقی سابق، احزاب دست راستی به دستاوردهای قاطع و چشمگیری دست یافتند، احزاب چپ افراطی تقویت شدند و احزاب حاکم ضررهای قابل توجهی دیدند. این شکاف فزاینده بین احزاب باعث تشدید عدم اطمینان برای چشم‌انداز سیاسی اتحادیه اروپا می‌شود، که به نوبه خود، در صورت عدم دستیابی به راه‌حلی مناسب، می‌تواند یورو را در بلندمدت تضعیف کند.

از منظر فنی، یورو با حمایت قوی (S1) در 1.1040 شروع به نشان دادن روند نزولی در برابر دلار کرده است. شکست زیر این سطح می تواند در را برای حمایت بعدی (S2) در حدود 1.0950 باز کند. برعکس، اگر یورو بالاتر از S1 باقی بماند، می تواند جهت خود را به سمت سطح مقاومت اول در 1.12 تغییر دهد.

طلا

آخرین داده ها نشان می دهد که بازار کار همانطور که انتظار می رفت در حال سرد شدن است و تمرکز فدرال رزرو در مقایسه با اولویت تورمی قبلی خود بیشتر به سمت بازار کار معطوف شده است. در حال حاضر بازار با در نظر گرفتن کاهش بیشتر نرخ های بهره قیمت گذاری می شود که منجر به کاهش بازده اوراق قرضه شده است. بازدهی پایین تر می تواند هزینه نگهداری طلا، به عنوان یک دارایی بدون بازده را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد ضعیف‌تر شدن بازار کار، همراه با کاهش فعالیت‌های تولیدی، شاخصی منفی از وضعیت اقتصاد ایالات متحده باشد و انتظارات کاهش 50 واحدی نرخ را در سپتامبر افزایش دهد. صرف نظر از اینکه کاهش نرخ در این جلسه 50 واحدی یا 25 واحدی در ثانیه باشد، بازار در هر یک از سه جلسه باقیمانده سال در تداوم کاهش نرخ ها قیمت گذاری می کند. با یک فدرال ریزرو تر، منطقی است که فرض کنیم قیمت طلا به افزایش خود ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، تنش‌ها و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و سیاسی مداوم، حفظ طلا در پورتفوی ما را منطقی‌تر می‌کند. از منظر فنی، طلا در یک روند تثبیت حرکت می کند، با حمایت قوی در حدود 2,470، منتظر دلایل بیشتری برای صعود است. با این حال، نقض و حفظ زیر این حمایت قوی می تواند سناریو را حداقل در کوتاه مدت تغییر دهد.

نفت

بازار سهام مختلط و چشم انداز نامطمئن تقاضا باعث شده تا معامله گران و سرمایه گذاران تا حد زیادی گزارش های ذخایر نفتی را نادیده بگیرند. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ذخایر نفت خام تجاری (به استثنای ذخایر نفت استراتژیک) نسبت به هفته گذشته 6.9 میلیون بشکه کاهش یافته است و ذخایر نفت خام آمریکا را به حدود 5 درصد کمتر از میانگین پنج ساله برای این زمان از سال رسانده است.

در لیبی، در نهایت تنش ها بر سر صادرات نفت کاهش یافت، زیرا هر دو دولت در داخل این یک کشور بر روی مدیریت بانک مرکزی و سیستم صادرات نفت توافق کردند. به نظر می رسد اعضای اوپک پلاس در حال بررسی تمدید برنامه کاهش تولید خود تا پایان سال هستند که در ابتدا برنامه ریزی شده بود تا در پایان سه ماهه سوم پایان یابد.

مورگان استنلی هشدار می دهد که اعضای اوپک پلاس، به ویژه روسیه، ممکن است مجبور شوند افزایش تولید خود را برای مدت نامحدودی به تاخیر بیندازند. با وجود این، آنها همچنان انتظار دارند که قیمت نفت خام برنت در سال 2025 به 75 دلار در هر بشکه برسد، حتی پس از سقوط به زیر 60 دلار در پایان سال.

بررسی سناریوها و تحلیل های مختلف تایید می کند که به دلایل متعدد، تحلیلگران پیش بینی قیمت خود را نسبت به چند هفته قبل کاهش داده اند. با این حال، کاهش بسیار کمتر از 70 دلار در شرایط فعلی بازار می تواند چالش برانگیز باشد، و اگر چنین شود، چنین حرکت قیمتی احتمالا کوتاه مدت خواهد بود.

از منظر فنی، یک محور بسیار قوی در 72 دلار وجود دارد و هر سناریوی صعودی ابتدا نیاز به حرکت بالاتر از آن سطح دارد. تجزیه و تحلیل الگوهای شمعی بسیاری از شمع های کوچک را نشان می دهد که نشان دهنده افزایش عدم اطمینان و شک در بین سرمایه گذاران است. این عدم اطمینان ممکن است از فروش بیشتر در کوتاه مدت جلوگیری کند و می تواند منجر به افزایش موقت قیمت قبل از هر حرکت صعودی یا نزولی بعدی شود.

بیت کوین

قیمت بیت کوین برای افزایش شتاب به مشکل بر خورده است  در حالی که شاخص ترس و طمع در قلمرو ترس باقی مانده است. نگرانی های بازار جهانی در مورد رکود بالقوه بر بازار کریپتو نیز تاثیر می گذارد. این ترس، همراه با افزایش تقاضا برای پول نقد، منجر به افزایش خروجی ETF شده است. طی هفت روز گذشته، ETF های بیت کوین شش روز متوالی خروجی را تجربه کرده اند.

حتی ETF های اسپات اتریوم نیز مجموعا 47.4 میلیون دلار خروجی خالص داشتند. Grayscale Ethereum Trust (ETH) (NYSE: ETHE) خروجی 52.3 میلیون دلاری را ثبت کرد که تا حدودی با ورود 4.9 میلیون دلاری به صندوق Fidelity Ethereum (NYSE: FETH) جبران شد. بر اساس آخرین داده ها، ارزش کلی ETF های اسپات اتریوم اکنون 6.758 میلیارد دلار است.

تجزیه و تحلیل فنی: BTC/USD در چارت H4

همانطور که خط روند نزولی که بالاترین سطح را از اواخر آگوست تا اوایل سپتامبر به هم متصل می کند، BTC/USD در یک روند نزولی قرار داشته است. این خط روند به عنوان یک سطح مقاومت پویا نیز عمل می کند.

قیمت اخیراً به زیر سطح حمایت افقی قابل توجه در حدود 54,000 رسیده است که نشان دهنده ادامه حرکت نزولی است.

اندیکاتور حجم در تعادل (OBV) افزایش جزئی حجم را در روزهای نزولی نشان می‌دهد (که توسط نوارهای آبی مشخص شده است)، که معمولاً روند نزولی مداوم را تأیید می‌کند، زیرا فشار فروش غالب است.

شاخصه قدرت نسبی (RSI) حدود 28 است که زیر آستانه 30 است. این نشان می‌دهد که دارایی ممکن است در کوتاه‌مدت بیش از حد فروخته شود، که احتمال بازگشت یا تثبیت قیمت را نشان می‌دهد، اگرچه نمی شود این را تضمین کرد.

خط روند نزولی که در حال حاضر نزدیک به 56,500 است، می تواند به عنوان مقاومت فوری عمل کند. سطح حمایت قبلی در حدود 54,000 اکنون ممکن است پس از شکسته شدن قیمت به زیر آن به عنوان مقاومت عمل کند.

سطح حمایت بالقوه بعدی می تواند حدود 52,000 باشد، جایی که قیمت در گذشته قبل از حرکت به سمت بالا تثبیت شده بود. اگر قیمت به زیر 52,000 برسد، ممکن است پشتیبانی بیشتر در سطوح پایین‌تر تاریخی (در نمودار فعلی قابل مشاهده نیست) پیدا شود.

به طور کلی، بیت کوین در حال حاضر در فاز نزولی قرار دارد، که هم با حرکت قیمت در زیر خط روند نزولی و هم با نشانه حجم نزولی از OBV تایید شده است. RSI نشان می دهد که دارایی به طور بالقوه بیش از حد فروخته شده است، که ممکن است منجر به عقب نشینی موقت یا ادغام شود. با این حال، حرکت کلی رو به پایین باقی می ماند، بنابراین باید احتیاط کرد. بازگشت و به دست آوردن مجدد احتمالی حمایت از دست رفته در 54,000 یا هر الگوی معکوس نزدیک به سطوح فعلی می تواند برای تصمیمات معاملاتی کوتاه مدت بسیار مهم باشد.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *