جهش نفت برنت به بالاي ۱۱۴ دلار با تشديد نگرانيهاي عرضه
صعود قيمت نفت برنت و شوک عرضه جهاني
قيمت قراردادهاي آتي نفت برنت در معاملات چهارشنبه از ۱۱۴ دلار در هر بشکه فراتر رفت. اين سطح بالاترين قيمت از ژوئن ۲۰۲۲ تا کنون اعلام شده است.
اين رشد قيمت هشتمين جلسه متوالي افزايش نفت برنت را رقم زده است.
منشا اين افزايش قيمت، تشديد نگرانيها درباره عرضه جهاني نفت عنوان شده است.
آژانس بين المللي انرژي International Energy Agency وضعيت فعلي را به عنوان بزرگترين شوک عرضه ثبت شده توصيف کرده است.
تنگه هرمز که حدود ۲۰ درصد تجارت جهاني نفت از آن عبور ميکند عملا در وضعيت بسته گزارش شده است.
اين تعطيل شدن موجب کاهش ارسال محمولههاي نفتي از خاورميانه شده است.
تنشهاي امريکا و ايران و فشارهاي تحريمي
مذاکرات صلح ميان امريکا و ايران متوقف شده است.
به گفته رييس جمهور امريکا دونالد ترامپ، ايران خواستار لغو محاصره دريايي امريکا در زمان ادامه مذاکرات شده است.
در همين حال، اختلال در تنگه هرمز پيش از اين روند حمل و نقل نفت از منطقه را محدود کرده است.
واشنگتن اعلام کرده فشارها را بر بازيگران بازار از طريق تحريمهاي احتمالي افزايش ميدهد.
اين تحريمها ميتواند پالايشگران چيني و کشورهايي را که هزينه عبور از تنگه هرمز را پرداخت ميکنند هدف قرار دهد.
چنين اقدامي به طور مستقيم بر جريان تجارت و تامين مالي انتقال نفت از اين مسير تاثير ميگذارد.
خروج امارات از اوپک و پيامد براي توليد
امارات متحده عربي اعلام کرده است که ماه آينده از سازمان کشورهاي صادرکننده نفت OPEC خارج ميشود.
هدف اعلام شده امارات، کسب انعطاف بيشتر براي تنظيم سطح توليد خود است.
اين تصميم ميتواند بر نحوه هماهنگي و مديريت عرضه در ميان توليدکنندگان بزرگ نفت تاثير بگذارد.
اکنون بازار نفت با مجموعهاي از عوامل همزمان روبهرو است.
افزايش تنش در تنگه هرمز، بلاتکليفي در مذاکرات امريکا و ايران، فشارهاي تحريمي امريکا و خروج قريب الوقوع امارات از اوپک در حال شکل دادن به چشم انداز عرضه در کوتاه مدت هستند.
در چنين شرايطي، قيمت نفت برنت در سطوح بالاتري نسبت به ماههاي گذشته معامله ميشود.
FAQ
قيمت نفت برنت در معاملات اخير به چه سطحي رسيد؟
قيمت نفت برنت در معاملات چهارشنبه از ۱۱۴ دلار در هر بشکه عبور کرد و به بالاترين سطح از ژوئن ۲۰۲۲ رسيد.
چه عاملي به عنوان بزرگترين شوک عرضه توصيف شده است؟
آژانس بين المللي انرژي وضعيت فعلي ناشي از تعطيل شدن عملي تنگه هرمز را بزرگترين شوک عرضه ثبت شده توصيف کرده است.
چرا امارات قصد خروج از اوپک را دارد؟
امارات اعلام کرده براي داشتن انعطاف بيشتر در تنظيم سطح توليد نفت خود، ماه آينده از اوپک خارج ميشود.
امريکا چه فشارهاي تحريمي جديدي را بررسي ميکند؟
واشنگتن در حال بررسي تحريمهاي احتمالي عليه پالايشگران چيني و کشورهاي پرداخت کننده هزينه عبور از تنگه هرمز است.
اشتراک گذاری
موضوعات داغ
آیا ترید در فارکس با اینترنت ملی امکانپذیر است؟ بررسی محدودیتها و راهکارها
مدتهاست که موضوع اختلال اینترنت و اینترنت ملی به یکی از نگرانیهای جدی کاربران بازارهای مالی تبدیل شده است. بسیاری از معاملهگران ایرانی این سؤال را دارند که اگر اینترنت...
ادامه مطلب
ثبت دیدگاه
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *